Bölüm Bilgi Paketi

Genel Bilgi

Çankırı Karatekin Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Çocuk Gelişimi Bölümü lisans programı, 2011 yılında Yüksek Öğretim Kurulu kararıyla kurulmuştur. Bölüm 05.08.2016 tarihinde 29792 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan kararla kurulan “Sağlık Bilimleri Fakültesi” bünyesinde konumlandırılmıştır.

Kazanılan Derece

Çocuk Gelişimi Bölümü sağlık, sosyal alanlarda görev alacak normal gelişim gösteren, özel gereksinimli, akut ve kronik hastalığı olan, korunmaya muhtaç ve gelişimsel risk altındaki 0-18 yaş grubu çocuk ve ergenlerin gelişimlerine yönelik tanı ve değerlendirme yapabilecek, aile danışmanlığı yapabilecek, gelişimsel destek programları hazırlayıp uygulayabilecek, teknolojik, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanan ve etik değerlere bağlı çocuk gelişimci yetiştirmek amacını taşımaktadır. Çocuk Gelişimi bölümünü başarılı bir şekilde tamamlayarak, program yeterliliklerini sağlayan öğrenciler "Çocuk Gelişimci" derecesine sahip olurlar.

 

Bölüm Profili

Bölümün öğretim dili Türkçe`dir. Bölümde eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri, 3 Yardımcı Doçent, 1 Öğretim Görevlisi, 1 Araştırma Görevlisi tarafından sağlanmaktadır. Bölüm, çocuk gelişimi alanı ile ilgili zorunlu dersler ile seçmeli dersler içermektedir. 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde bölüme öğrenci alınması planlanmaktadır.

 

Öğrenci Kabul ve Kayıt Koşulları

Bölüm, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (LYS) sonucu ile öğrenci almaktadır.

 

Önceki Öğrenimin Tanınması

Programlara öğrenci kabulü, ilgili mevzuat uyarınca Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.

 

Program Yeterlilikleri (Kazanımları)

 

  1. Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile gelişimsel bozuklukları ve öğrenme güçlüklerini açıklar.
  2. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
  3. Çocuk gelişimi alanı ile ilgili eğitim programları, öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
  4. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahip olur.
  5. Çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları hazırlar, uygular ve değerlendirir.
  6. Özel gereksinimli çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programı hazırlar, uygular ve değerlendirir.
  7. Farklı özellikteki çocukların topluma kazandırılması için çocuğu, aileyi ve eğitim kurumunu içine alan çok yönlü bir yaklaşımla uygun stratejiler geliştirir ve uygular.
  8. Eğitim materyalleri geliştirir ve eğitim ortamlarını düzenler
  9. Çocuk gelişimi ile ilgili özgün ürün, proje ve etkinlikler geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir.
  10. Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili öğretim ve iletişim yöntemlerini kullanır.
  11. Çocuk gelişimi uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülmeyen sorunları çözmek için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, sorunlara kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri sunar
  12. Çocuk gelişimi ile ilgili temel tıp, fen, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin bilgilerini uygulamalarında etkin bir şekilde kullanır.
  13. Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, sorunları ortaya koyar.
  14. Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
  15. Alanı ile ilişkili diğer meslek gruplarındaki kişi ve kurumlarla iletişime girerek, bilgilerini paylaşır, sorunları tartışır ve öneriler sunar.

 

Yüksek Lisans/ Doktora Olanakları

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar başvuru şartlarını karşılamak koşuluyla yüksek lisans ve doktora eğitimlerine devam edebilirler.

 

Ölçme ve Değerlendirme

Ölçme değerlendirme için ara sınav, kısa sınav, proje, rapor, yarıyıl/yılsonu sınavı, bütünleme sınavı, uygulama sınavı vb. çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. 

 

Mezuniyet Koşulları

Öğrenci; zorunlu derslerin tamamını almak, seçmeli derslerle birlikte toplam en az 240 AKTS tamamlamak koşuluyla birlikte, 30 iş günü yaz dönemi stajını başarıyla tamamlaması ve 4 üzerinden en az 2,00 genel başarı ortalamasını elde etmiş olması durumunda mezun olabilecektir.

 

İstihdam Olanakları

Çocuk Gelişimi Lisans Programı’ndan mezun olanlar aşağıdaki kurumlarda çalışabilirler. 

* Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlama Genel Müdürlüğü’ne bağlı merkezler ve hastanelerde,

* Adalet Bakanlığı’na bağlı çocuk mahkemeleri ve eğitim evlerinde,

* Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı kurumlarda, Ana Çocuk Sağlığı Merkezlerinde ve yataklı tedavi veren kurumlarda,

* Milli Eğitim Bakanlığı; Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü’nde, Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nde, Rehberlik Araştırma Merkezlerinde, Talim Terbiye Genel Kurulu’nda,

* Özel kreş ve anaokullarında yönetici ve ya öğretmen olarak,

* Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, yönetici ve ya öğretmen olarak

* Formasyon almak şartıyla Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Anaokullarında ve ya Ana Sınıflarında yönetici ve ya öğretmen olarak,

* Üniversitelerde ön lisans, lisans ve lisansüstü eğitim kadrolarında akademik personel olarak,

* Çocuk Gelişimi Uzmanı olarak özel danışmanlık şirketlerinde, 

* Çocuk Yayınevleri ve Çocuk Oyuncakları sektörlerinde tasarımcı, danışman ve denetimci olarak,

* Çocuklara yönelik kitap, dergi, gazete gibi yayınların hazırlanmasında,

* Çocuklara yönelik çizgi filmlerin hazırlanmasında,

* Radyo ve televizyonlarda yer alan çocuk ve gençlik programları ve eğitim programlarının hazırlanması ve yürütülmesinde, 

* Çocuk tiyatroları ve çocuk filmlerinde,

* UNICEF, ILO ve gönüllü kuruluşlarda,

* Sivil Toplum Örgütlerinde danışman olarak istihdam edilebilirler.